תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי

מאמרים

06 דצמבר, 2022 twitter Linkedin facebook

חוסן ארגוני – זה הזמן של חברות הביטוח והבנקים

נכתב על ידי תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי

כשהתחלנו להעביר בארגונים את MRIO, מדד הלכידות בארגונים, נסובה לי הפתעה: הארגון שנבדק הייתה חברת ביטוח גדולה בת מאות עובדים. אחד מתשעת הפרמטרים במבחן הלכידות נקרא "האתוס של הארגון". הוא בודק האם העובדים מאמינים שלארגון יש משמעות מעבר לרווח הכספי שלו, האם הוא תורם משהו לאנושות/למדינה/לעיר/וכד'.

להפתעתי הציון שקיבלה אותה חברה בפרמטר האתוס היה גבוה, ולמעשה היה אחד מהפרמטרים המרכזיים שהארגון התלכד סביבו. כביקורת עצמית, בצעתי ראיונות אקראיים עם עובדים שונים בחברה והתברר שהעובדים מאמינים שלאותה חברה (שפועלת במודל ייחודי בשוק הביטוח) יש משמעות בהורדת יוקר המחיה של האזרחים (במקרה הזה של הישראלים).

עוד מימי משפחת מדיצ'י בפירנצה בימי הביניים, דרך הבנקים הפרטיים של המאה ה-18-19 כדוגמת רוטשילד, נחשבו הבנקאים כעשירים שבינינו. הם ניהלו יחסי אהבה – שנאה עם המוני העם, שנבע מהיותם בעלי ההון ומעניקי ההלוואות, אלו שצריך לבקש מהם ולעיתים להתחנן להטבות, יחד עם הביקורת על ההון העצום שצברו מפעולה מרכזית של תיווך כספים – פעולה שאף פעם לא נהנתה מפופולריות – ובמהלך ההיסטוריה המודרנית אף הוסיפה שמן למדורת האנטישמיות.

הבנקים היו החזקים והרעים כמעט אלף שנה. אבל כיום, החליפו אותם בתפקיד חברות הטכנולוגיה. הבנקים מתקשים היום בגיוס עובדים איכותיים, במיוחד מקרב הדור הצעיר והם מחפשים פתרונות.

אחד מהבנקים הגדולים בישראל, למשל, מנסה למתג עצמו מחדש כחברת טכנולוגיה, במטרה להתמודד עם חברות אלו על כוח האדם האיכותי הצעיר. החשיבה של הבנק היא כשל הורים שרוצים שילדיהם יהיו "הייטקיסטים" והם משוכנעים שזה מה שהצעירים רוצים. אבל הצעירים אינם מעדיפים חברות טכנולוגיה על אחרות. לעומת זאת, הם מחפשים חברות עם עשייה משמעותית. במודל החדש של מיקרוסופט לשגשוג העובדים, ה 5P'S, אחת מה P היא  Purpose. נתון תומך הוא שכ 75% מבוגרי הקולג'ים בארה"ב (!) אינם מוכנים לעבוד עבור חברות הטכנולוגיה הגדולות (ביניהם מייקרוסופט), הנתפסות כמנצלות את הציבור. הן החליפו את הבנקים כעשירים שאנחנו נהנים לתעב.

מי שרוצה להביא צעירים מוכשרים לארגון צריך לספר סיפור (מגובה בשטח) של משמעות. זאת דרך להביא עובדים וגם, לא פחות חשוב, לגבש אותם, כי כיום לכידות היא המרכיב הבסיסי בשימור יחד עם יחס המנהל הישיר. לחברות הביטוח ולבנקים יש הזדמנות למתג עצמם כעת ככאלו. כעת, כשהם כבר לא הגדולים והרעים נפתחו עבורם אופציות חדשות שדווקא מתאימות מאוד לדור הצעיר. כדאי להזדרז, סיפור טוב לא מחכה לנצח.

 

הרצאות תמיר ליאון

חוסן ארגוני – MRIO

תמיר ליאון פודקאסט TAKE 5

 

Intel
contact
GET IN TOUCH