נכתב על ידי תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי
בפברואר 2023 קיימנו מחקר דופק אינטרנטי שכלל שאלה אחת: 'אני מתרשם שלפעמים הארגון שלי מתמודד עם אתגרים בדרך שונה מחברות דומות אחרות'.
רקע:
1. התקופה הנוכחית המאופיינת במיתון מחד ובשינויים רבים בשוק העבודה מאידך, מהווה אתגר מתמשך לארגונים באשר הם.
2. בגלל המעברים התכופים של עובדים בין חברות, היכולת שלהם להשוות את החברה שלהם לאחרות גבוהה יותר.
3. בידול הארגון מארגונים אחרים בפרמטרים שונים, בין השאר העובדה שהוא עושה דברים בדרך שונה, מהווה נדבך חשוב בבניית הטוטם של הארגון – הסיפור שהוא מספר לעצמו על עצמו. טוטם חזק עוזר ללכד את העובדים יחדיו, ומגביר את פריון העבודה וגם את היכולת של הארגון לשמר אצלו את העובדים הטובים המעריכים את עצמם ולכן רוצים לעבוד בארגון מוערך.
4. מלבד היות הטוטם מרכיב חשוב בשיווק הפנימי של הארגון, הוא גם מהווה, ובמיוחד בעולם התקשורתי של היום, אלמנט שיווק חיצוני המושך אליו עובדים מוכשרים.
5. דור ה Z, צעירי הארגונים, מאופיינים, בין השאר, ברצון שלהם להתבטא בצורה שונה ולהבליט ייחוד. שייכותם לארגון שנתפס כפועל אחרת יכול לתרום לבניית הזהות שהם מנסים להבליט ומשום כך יכול להיות אבן שואבת לעובדים צעירים מוכשרים.
תוצאות:
1. כ 59% ענו לשאלה בתשובה מסכים מאוד או מסכים.
2. בהנחה שהמדגם משקף את המצב במציאות, לא סביר שאחוז כה גבוה של חברות פועלות בצורה שונה מאחרות. סטטיסטית, מי ששונה אמור להיות המיעוט.
3. ההסבר לתוצאות, לפיכך, הוא כפול:
א. הארגונים מצליחים לשכנע את העובדים שלהם שהם פועלים בדרך אחרת, אולי יותר קשובה לצרכי העובדים או השוק.
ב. העובדים, בניגוד להנחות היסוד, לא מודעים למצב האמיתי בחברות אחרות, ומקבלים רושם כללי מהמדיה שמושפעת בעיקר מהנעשה בתאגידים הגלובליים.
4. בכל מקרה, התוצאות מעודדות, משום שבמצב הכלכלי העכשווי, מצב שבו אין "פתרון בית ספר" מוסכם, גם לא לחברות העשירות והחזקות, מגוון של דעות וניסיונות פתרון יקרב את ההבנה לפעולות היעילות ביותר, ולפעמים פשוט צריך לנסות כמה שיותר.
5. ובאותו עניין, גיוון של דעות ומעשים יכול לתרום גם לשגשוג של ארגונים גדולים, אפילו מדינות, ולהלן סדרת מטבעות ה 50 פני שיצאה ב 2020 בבריטניה.
אז, כדאי תמיד לנסות וגם לפעול אחרת. מנהלים – אל תפחדו!