תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי

מאמרים

02 דצמבר, 2023 twitter Linkedin facebook

חוסן חברתי – מוסר

נכתב על ידי תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי בשיתוף אורי כרמי, אנתרופולוג התנהגותי

 

1 – "תקפוץ אליי כשיצא לך, הבאתי מתנה קטנה מעזה",
סיפר לי חבר השבוע, מילואימניק מיחידה מובחרת.
"מתנה?" שאלתי.
"כן, הבאתי טרקטורון" הוא אמר.
"טרקטורון? מה זה של הצבא?"
"לא אחי, מעזה. מצאתי אותו בחצר וילה שננטשה, תבוא לראות, צבע אדום מטריף, מצב חדש".
"מה אתה דפוק? זאת גניבה גבר" אמרתי.
"מה קרה לך? זה של אף אחד, הם כבר לא יחזרו, אולי בכלל נהרגו,
ובכלל אל תשכח מה הם עשו לנו, כן? לקחת מרשעים כאלו זאת מצווה".
"אני לא מבין", אמרתי, "איך בכלל הבאת אותו? ואיך הצלחת שלא יגלו?"
"הוצאתי אותו החוצה עם הרכב של הלוגיסטיקה.
ומה זאת אומרת לא יגלו אחי?
המפקד שלי עם כל הצוות עזרו לי להעמיס אותו".
_______

2 – פלאשבק ל 1987,
עומק לבנון, גזרת בינת ג'בייל.
אני עורך מסדר,
ומבחין אצל חייל בפאקט סיגריות מרלבורו מקומיות.
הוא מספר לי שהחרים את זה מנהג מכונית במחסום.
כינסתי שיחה,
הזהרתי את כולם,
וריתקתי את החייל ל 28 יום,
שזה המקסימום שהתאפשר לי.
_______

3 – אבל אני עוד הייתי עדין:
שנת 1272 לפני הספירה,
כיבוש הארץ,
בני ישראל מוגפים בקרב על העיר הכנענית עי,
ו 36 לוחמים נהרגים.
בבדיקה מתברר,
שאחד מהמשתתפים,
עכן בן כרמי לבית זרחי משבט יהודה,
שאותר באמצעות אבני החושן
של הכוהן הגדול,
לקח לעצמו שלל בכיבוש יריחו,
בניגוד להוראות.
הוא נלקח למוות בסקילה,
ורכושו נשרף.
בקרב הבא נכבשה העיר,
בתרגיל הסחה מבריק של יהושע,
בדיוק כמו זה שחניבעל יבצע אלף שנה אחריו.
_______

4 – מוסר הוא הבנה לגבי הטוב והרע בעולם,
הקו הברור בין השחור ללבן,
והוא חייב להיות מלווה
בתחושת בושה עמוקה,
כשכללי המוסר נשברים.
כי אין מוסר כפול ואין אפור.
ואם לגנוב זה לא מוסרי,
אז לא גונבים מאף אחד,
אפילו לא מהאויב המר.
באנגלית מכנים זאת "לעמוד על אדמה גבוהה",
כשהכוונה היא למעמד הר סיני,
כשירדו לעולם חוקי המוסר הראשונים.
וזה היה הייחוד ביהדות.
לא הדת,
אלא הציווי המוסרי,
שנחת לתוך עולם פגאני,
שקידש את היצר.
ואפילו קיימת סברה שהבסיס לאנטישמיות,
הוא הכעס הקדום הלא מודע,
על כך שהיהדות,
והנצרות שאימצה זאת מאוחר יותר,
עצרו את אורגיית הדחפים של פעם.
_______

5 – היו בוייטנאם חיילים אמריקאים,
שהמלחמה המורכבת והמתוחה בכוחות הגרילה,
לאורך זמן,
הביאה אותם לפריקת כל עול מוסרי,
בייחוד כלפי האזרחים המקומיים.
וחלקם אף הגיע לסיאוב כזה,
שהרגו את מפקדיהם,
כשניסו אלו לרסן אותם.
(1111 קצינים נורו שם מאש חייליהם,
ולפחות אצל  800 זו לא הייתה תאונה).
הם המשיכו בהתנהגותם המושחתת,
גם כשחזרו הבייתה.
כי כשנעלמת הבושה,
כבר אין מעצורים.
_______

6 – ובעניין חוסר המוסר הכפול:
אז בשנת 2001,
שוחחתי עם נערות בסיכון בהוסטל,
בנושא אלימות,
ונתתי להן טיפ:
כשאתן יוצאות עם מישהו,
תמיד תסתכלו טוב איך הוא מתנהג בחוץ.
אם הוא אלים בחוץ,
גם אם בשבילו את עכשיו מלכה,
תדעי שמתישהו,
את תראי את האלימות הזאת אצלך.
מתי?
כשיהיה קשה.
_______

7 – אנחנו נלחמים כעת בחמאס,
ותקוותי שנכה בו עד אחרון לוחמיו,
בלי לעצור ובלי להסס.
אבל המפקדים צריכים לשים לב,
להתנהגות החיילים,
ולהיות ברורים.
כי הצידוק המוסרי היחיד לפעולתנו,
הוא הגנה עצמית,
שמגיעה מתוך קדושת החיים,
ואם יכנסו כאן סיבות זרות,
כמו שנאה ונקמה,
והתנהגויות כמו גניבה, ביזה וונדליזם,
ובעיקר אם תעלם הבושה,
אז בסוף עלול להתברר,
שלמרות תבוסתו המלאה של החמאס בשדה הקרב,
הוא הצליח לנצח,
בלי שנרגיש,
אם רוקן את לבבנו,
ומילא אותו חמס.

 

הרצאות תמיר ליאון

חוסן ארגוני – MRIO

תמיר ליאון פודקאסט TAKE 5

Intel
contact
GET IN TOUCH