wordpress-seo
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/appanthropology/public_html/wp-includes/functions.php on line 61141000 לספירה, ימי הביניים.
אירופה מפגרת, כלכלת ברטר,
ענפי הקיום הם חקלאות וסחר בפרוות ועבדים.
אבל האסלאם שולט מספרד ועד פקיסטן.
כלכלה מתקדמת,
הקלאסיקות היווניות מתורגמות לערבית.
המוסלמים ממציאים את האלגברה,
מפתחים את המדעים המדויקים,
את הרפואה, האסטרונומיה, השירה, ההיסטוריה, הרוקחות, האנטומיה.
הספרייה בקורדובה המוסלמית היא העשירה ביותר לזמנה.
ההישגים שלהם היוו את הבסיס לרנסנס באירופה.
2023.
רבע מאוכלוסיית העולם מוסלמית.
מספר האוניברסיטאות המוסלמיות ברשימת 100 הטובות בעולם: 0.
מספר פרסי הנובל במדעים שניתנו למוסלמים בארצות האסלאם: 2 (בספרות).
מספר המוסלמים שזכו ב: מדליית פילדס, פרס טורינג, פרס קיוטו, פרס אבל: 0.
ישראל הכניסה יותר ערכים לוויקיפדיה מכל ארצות ערב ביחד.
אז מה קרה להם?
הוא כונה "אל מנצור".
שלט עד 1002 לספירה.
יצא ל 52 מסעות ג'יהאד נגד הנוצרים בספרד.
אבל נזקק פוליטית לתמיכת העלמא' – חכמי הדת המוסלמית.
אז הוא הפסיק את הפלורליזם של קודמיו,
הכריז על הפילוסופיה והמדע ככפירה,
וטיהר את הספרייה הגדולה מכל מה שנראה כפוגע באסלאם.
מכאן ואילך הכול נעשה בהסתר.
הרמב"ם יכתוב את "מורה נבוכים" בשפה מוצפנת.
האסלאם התאבן.
שיעור החילון באסלאם הוא הנמוך ביותר מכל הדתות.
על כן בשנת 2050 האסלאם ישתווה בגודלו לנצרות.
הנוצרים נשארו לרוב פתוחים לטכנולוגיה ולמדע.
והיום הם מובילים את העולם.
אבל לא התכוונתי לדבר על המוסלמים.
אלא על היהודים.
ועל החשש מהיחשפות לדעה אחרת.
הדיון ביהדות על השימוש ב "חכמת הגויים" ימיו כימי היהדות.
קיימות 3 גישות:
1 – אין לעיין בחוכמות החיצוניות, כי הכול נמצא בתורה.
הרעיונות הזרים עלולים להביא להתבוללות.
משום כך אין ללמוד לימודי ליבה, אין ללכת לצבא וכד'.
2 – אפשר ללמוד לימודי חול שמשמשים לפרנסה בלבד.
כמו האקדמיה החרדית ירושלים (שנסגרה) שהקימה עדינה בר שלום בתו של הרב עובדיה יוסף.
וכל מסלולי הלימוד הייעודיים לחרדים (ובמיוחד לחרדיות).
אלו שתי הגישות המובילות היום.
על הרצף ביניהן נמצאת רוב המנהיגות החרדית בתקופת מדינת ישראל: הרב שך, הרב אלישיב, הרב שטיינמן, הרבי מלובביץ' ויורשיהם.
שכולם גדלו באירופה תחת טראומת השואה.
ומן הסתם הושפעו.
אבל יש גישה נוספת.
3 – לימודי חול חשובים כדי להפרות את היהדות,
בדיוק כפי שהאסלאם התפתח מהעיסוק בלימודים הקלאסיים, ההודים והבבלים.
רק כך ניתן להבין יותר את עומק הבריאה האלוקית.
בגישה זו תמכו הרמב"ם, הגאון מווילנה, שמואל הנגיד, הרמ"א (גדול הפוסקים באשכנז במאה ה 16) ורבים אחרים.
אבל כיום שולטת ביהדות החרדה מדעות אחרת.
בדיוק כפי שהמוסלמים לא אישרו בזמנו את השימוש בדפוס כדי שלא יביא עימו השפעות זרות.
ודנו מיליוני אנשים לבערות ועוני.
הרמב"ם מצטט רבות את אריסטו.
אבל משנני הרמב"ם לא קוראים את אריסטו.
הרב קוק מתייחס לתורת האבולוציה ולבודהיזם, ומתדיין עם רעיונותיהם של קאנט, שופנהאואר וניטשה ובמיוחד עם הגל.
אבל תלמידיו הרבים לא קראו את הגל מעולם.
היהדות מתאבנת.
אז אם אנחנו רוצים לעבוד ברצינות על השסעים בישראל,
שהגיעו לרתיחה לפני ה 7.10,
ומתוך הבנה מחודשת שצריך להתקיים ביחד,
אז צריך להכיר את הבסיס של כל הצדדים,
להתעמת כל אחד באומץ עם הפחדים שלו,
להיות נדיבים,
ולבנות מתוך הידע הזה גשר.